Det er med sorg, jeg erfarer, at Jørgen Holt er afgået ved døden. Jeg er administrator på FB-siden: “Skildringer fra det gamle Vendsyssel”, hvor Jørgen var medlem. Her har han ved forskellige lejligheder suppleret med oplysninger. Da jeg skrev om Hirtshals Havns oprettelse, supplerede han med, at politikeren Vanggaard var hans farbror, som han satte meget pris på. Jørgen havde selv som barn været kørende med onklen op til Hirtshals havn i en stor åben bil. Hirtshals havn blev indviet i 1925, og her havde Jørgen truffet Jørgen Fibiger, der var arkitekten bag.
Jørgen fortalte, at der dengang var tre ‘Jensen’er ansat ved banen, og de blev kaldt “Dej stuer forstaj”, “dej bette forstaj” og “ham uden forstaj” (forstand).
Så sent som den 27/3 i år skrev Jørgen til mig:
Kære Birgitte. Tak for din beretning om Stellan Høm.
Jeg startede min uddannelse son farmaceut på Hallund apotek
i 1942 - 45 og husker Stellas mor Karen, som havde en
viktualie forretning i den lille landsby
Jeg var ikke ven med Jørgen på FB, men vi har skrevet en del på Messenger gennem de seneste år, og Jørgen var taknemmelig for, jeg hyldede ham ved hans 100-års fødselsdag og de sidste par år på “Skildringer fra det gamle Vendsyssel”. Her kom der mange lykønskninger fra andre medlemmer af gruppen.
Jeg ville i morgen have hyldet Jørgen endnu engang, men nu må jeg skrive et par mindeord i stedet.
Æret være Jørgens minde 🌹